![]() |
Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
KRESŤANSTVO NA KRIŽOVATKÁCH DNEŠNÉHO SVETA Odkiaľ sa vzalo kresťanstvo? Kresťanstvo je jediné náboženstvo, ktoré má objektívne argumenty potvrdzujúce jeho neľudský, nepozemský ale Božský pôvod. Takýchto argumentov je veľa, no uvediem len tri. Prvý argument je veľmi jednoduchý nevyžadujúci osobité vedomosti - a tým je historický argument. Na rozdiel od iných náboženstiev sú počiatky kresťanstva spojené s krutým prenasledovaním, ktoré sa začalo ukrižovaním samotného Krista, ďalej pokračovalo mučeníckou smrťou všetkých apoštolov okrem Jána a krutými prenasledovaniami ďalších kresťanov. Do roku 313 prebehlo desať silných vĺn tých najsurovejších prenasledovaní. V dielach Kornélia Tacita, historika I. storočia si môžeme prečítať: „Imperátor Nero prikázal vo svojich sadoch kresťanov priväzovať k stĺpom, natrieť ich smolou a s príchodom noci ich zapáliť namiesto fakieľ. Medzi najpopulárnejšie heslá patrilo: „Kresťana levom“. Skúsme si predstaviť podobný obraz v dnešnej dobe. Mám otázku: Kto chce byť členom takého náboženstva? Kto chce obetovať svoj život za náboženstvo, o ktorom prakticky nič nevie?! Ako sa mohlo kresťanstvo udržať? Nech to skúsia historici vysvetliť! Prvotní kresťania v duši získavali také poznanie o Bohu, ktoré z nich snímalo všetok strach z mučenia. Bez uznania toho, že v kresťanstve naozaj pôsobil samotný Boh, že tých ľudí skutočne oduševňoval – bez toho nie je možné pochopiť existenciu kresťanstva. Druhý argument je vieroučný, ktorý je dosť rozsiahly. Základné kresťanské pravdy sú principiálne odlišné od všetkých analógií židovstva a pohanstva doby, v ktorej sa kresťanstvo zrodilo. Rybári, autori Evanjelia, jednoducho konštatovali, čo videli, čo počuli, čo pociťovali. Konštatovali, nevymýšľali a často pritom samy nechápali, čo sa stalo. Evanjelisti neboli príliš gramotní. A zrazu hovoria o takých pravdách, z ktorých filozofovia a myslitelia všetkých dôb prichádzajú do rozpakov. Natíska sa otázka: Odkiaľ sa tieto pravdy vzali? Spomedzi apoštolov bol vzdelaný iba Pavol, ktorý sa apoštolom stal až po Kristovom vzkriesení. Tretí argument je duchovno-morálny. Položte otázku, a je jedno akému náboženstvu: „Z náboženského uhla pohľadu, kto bude spasený?“. Odpovedia vám: „Ten, kto plní prikázania daného náboženstva“. Ale v kresťanstve to tak nie je. Aké požiadavky plnil lotor, ktorý spolu s Kristom visel na kríži? Vrah, zločinec a prvý vchádza do raja. Porozmýšľajte, odkiaľ že sa to tu vzalo? Toto sú objektívne veci, nad ktorými je potrebné zamyslieť sa nehľadiac na to, či verím v Krista alebo nie. Teda, korene kresťanstva siahajú niekde inde, len nie na Zem. V čom spočíva podstata kresťanstva Dôležitým aspektom, ktorý tvorí podstatu kresťanstva, je správny duchovný stav človeka. Kresťanstvo ponúka to, čo ho principiálne odlišuje od učenia ostaných náboženstiev. Prvé, čo je vlastné iba kresťanstvu a iným náboženstvám nie, je tvrdenie, že Boh je láska. V iných náboženstvách to najvyššie, čo ich náboženské poznanie v prirodzenom poriadku dosiahlo, je predstava o Bohu ako o spravodlivom a milosrdnom sudcovi. Kresťanstvo hovorí o niečom inom. Hovorí, že Boh je láska a len láska. Boh nepodlieha žiadnym citom, ako hnevu, utrpeniu, trestu, pomste a podobne. Ctihodný Anton Veľký hovorí: „Boh je blahý, bez vášni a stále rovnaký. Ak niekto, považuje za pravdivé to, že Boh sa mení, nič nechápe. Ak niekto tvrdí, že Boh sa raduje z dobrých, zlých odvrhuje, na hriešnikov sa hnevá, no keď sa kajajú, je k ním milostivý, tak na toto je potrebné povedať, že Boh sa neraduje a ani nehnevá, lebo radosť a hnev sú vášne. Je nehoráznosťou myslieť si, že Bohu je lepšie alebo horšie podľa skutkov človeka. Boh je blahý a iba blaho tvorí. Nikomu neškodí, a stále je rovnaký. To len my, keď sme dobrí, vstupujeme do spoločenstva s Bohom, pretože sa s Ním zhodujeme, ale keď sme zlí, odlučujeme sa od Boha kvôli nezhode s Ním. Žijúc cnostne sme Božími, ale konajúc zlo sa od Neho odvrhujeme. A znamená to nie to, že On sa na nás hneval, ale to, že naše hriechy neumožňujú Bohu v nás pôsobiť, lebo nás zjednocujú s mučiteľmi démonmi. Ak potom modlitbami a dobročinnosťou získame rozhrešenie z hriechov, tak to neznamená to, že sme Bohu polichotili alebo sme Ho zmenili, ale že prostredníctvom takýchto skutkov a nášho obrátenia sa Boh v nás uzdravil existujúce zlo, a opäť sa stávame spôsobilými okusovať Božie blaho. Svätý Ján Zlatoústy povedal: „Keď počuješ slová „zlosť“ a „hnev“ vo vzťahu k Bohu, necháp pod nimi nič ľudské. Sú to slová zhovievavosti. Božstvu je všetko podobné cudzie. Tieto slová sa hovoria iba preto, aby bol predmet priblížený menej chápavým ľuďom“. Takýchto citátov je veľmi veľa. Všetky však hovoria o tom, o čom napísal apoštol Jakub: „Nech nikto nehovorí: Boh ma pokúša, pretože Boha nemožno pokúšať na zlé, a ani On sám nikoho nepokúša. Každý je pokúšaný tým, že ho vlastná žiadostivosť zachvacuje a zvádza“ (Jak 1, 13-14). Druhá osobitosť kresťanstva sa týka duchovného života človeka. Kresťanstvo je zamerané na uzdravenie duše. Plnenie prikázaní človeka nečiní divotvorcom, ani prorokom, ani učiteľom, ani hodným akýchkoľvek odmien, či darov, ani nadprirodzených vlastností, čo v ostatných náboženstvách je najhlavnejším cieľom „plnenia“ prikázaní. Kresťanská cesta človeka vedie k niečomu absolútne inému. Vedie ho k tomu, aby videl hlbokú skazenosť ľudskej prirodzenosti, kvôli uzdraveniu ktorej sa vtelil Boh Slovo a bez poznania ktorej v princípe nie je spôsobilý ani k správnemu duchovnému životu, ani k prijatiu Krista Spasiteľa. V ľudskom vedomí neustále prebieha zápas medzi starým a novým človekom. Akého Boha si človek vyberie: Boha Krista, či boha antikrista? Prvý Boh ma zachráni a uzdraví ma, dá mi možnosť stať sa skutočným Božím synom v jednote s vteleným Synom Slovom. Druhý mi lživo na okamih sľubuje všetko pozemské blaho. Čo si vyberieme? Aké sú zákony života v kresťanstve? Pokora je jedným z nich. Podľa jednomyseľného učenia otcov sa na pokore zakladá celá úloha kresťanskej dokonalosti. Bez nej nie je možný správny duchovný život. Čo vlastne kresťanská pokora je? Podľa Evanjelia je to predovšetkým chudoba ducha (Mt 5, 3), teda stav duše, ktorý pramení z videnia svojej hriešnosti a nespôsobilosti svojimi silami a bez Božej pomoci oslobodiť sa od útlaku vášní. Tento stav je vždy spojený s veľmi hlbokým a úprimným pokáním, ktorého význam v duchovnom živote nie je možné preceniť. Má byť kresťanstvo konzervatívne či liberálne? Veľmi často počúvame pojmy „konzervatívne kresťanstvo“, „liberálne kresťanstvo“. Tieto pojmy sú používané ako antonym, pričom slovo „konzervatívne“ v sebe nesie akýsi negatívny nádych a slovo „liberálne“ predkladá čosi akoby viac dokonalé, viac rozvinuté, viac súčasné, úspešne a pozitívne. Aký je teda význam kresťanstva v živote súčasnej spoločnosti? Kresťanstvo je návodom k správnej ceste. Zdá sa, že v súčasnosti niet vážnejšej úlohy, než ako si vybrať správnu cestu pre svoj život, a to nehovorím o výbere profesie, ale konkrétnej, správnej životnej cesty. Veľmi dôležitou otázkou, ktorej je potrebné venovať zvýšenú pozornosť, je získanie pevného, zdôvodniteľného svetonázoru. Základnou svetonázorovou otázkou je „Prečo žijem?“. Prečo pracujem? Len preto aby som mohol jesť a piť? Prečo sa môj život končí smrťou? Prečo je tu utrpenie, ktoré prežívam a žiaľ, ktorý znášam? Aký je zmysel života? Zo zahraničných webových stránok: www.aosipov.ru, www.wco.ru/biblio preložil a upravil Marek Ignacik
(1) Poňatie slasti, ako najvyššej hodnoty.
|
|