| 
     
       
       (Iz 50, 4-7) Pán, Boh, mi dal jazyk učeníka, aby  som vedel milým slovom posilniť unaveného. Každé ráno prebúdza môj sluch, aby  som počúval ako učeník. Pán, Boh, mi otvoril ucho. A ja som neodporoval,  nazad som neustúpil. Svoj chrbát som nastavil tým, čo bili, a svoje líca  tým, čo trhali. Tvár som si nezakryl pred potupou a slinou Pán, Boh, mi  pomáha, preto nebudem zahanbený. On zatvrdil moju tvár sťa kremeň a viem,  že sa nezahanbím. 
       
        Kvetnou (Palmovou) nedeľou sa začína  tzv. Svätý alebo Veľký týždeň. Ten nám postupne v liturgických sláveniach  približuje udalosti, v ktorých sa nám postupne zjavuje obraz Ježiša Krista  ako dlho a túžobne očakávaného Kráľa Izraela. Tento obraz nám však Starý  Zákon postupne načrtával v mnohých textoch Starého Zákona. Židovskí  duchovní vodcovia Ježišovej doby však tieto texty nedokázali správne čítať,  a preto napokon svojho kráľa zabili. Aj my sme schopní tieto texty správne  pochopiť – odhliadnuc od nevyhnutného pôsobenia Ducha Svätého – len preto, že  sa už na Kristovi viditeľne naplnili v udalostiach Veľkého Týždňa. Jeden  z textov Starého Zákona, zásadných pre pochopenie Ježišovej kráľovskej  hodnosti, nám prináša aj dnešné prvé čítanie, ktoré je vo všetkých troch rokoch  nedeľného liturgického textu na Kvetnú nedeľu rovnaké (preto je táto katechéza  len kópiou katechézy z Kvetnej nedele roku C s drobnými úpravami  vzhľadom na iný liturgický rok). 
        Ide o úryvok z tzv. tretej  Piesne o Božom služobníkovi (Iz 50,4-11) z Knihy  proroka Izaiáša (pochádzajúcu však od tzv. Druho-Izaiáša).  Tento text v rozsahu veršov 5-9b je aj súčasťou čítaní 24. cezročnej nedele  roku B. Dnes je tento úryvok prípravou na počúvanie pašií (Matúša). 
        Hoci prorok možno opisuje svoje vlastné  utrpenie, resp. všeobecný osud zbožného človeka, ktorý si za svoju vernosť Bohu  od ľudí vyslúži len pohŕdanie a často aj prenasledovanie a útlak, ba  nie zriedka aj smrť, predsa možno podľa starobylej tradície Cirkvi v tomto  texte vidieť aj priame proroctvo o budúcom utrpení Mesiáša.  
        To, čo vedie Božieho služobníka, ktorým  je aj samotný Mesiáš, k prijatiu utrpenia, nie je však len vernosť nejakým  vlastným pravidlám, svojmu vlastnému svedomiu či presvedčeniu alebo neosobnému morálnemu  zákonu, ale priama poslušnosť Bohu, Božiemu slovu, ktoré Boží služobník vníma  vo svojom vnútri. Svoje utrpenie teda chápe ako spôsob priamej komunikácie  s Bohom, nielen ako neosobný následok svojej vernosti pravde, ktorú spoznáva  vo svojom svedomí. Svoje utrpenie však prijíma nielen ako niečo, čo je medzi  ním a Bohom, ale vie, že to má následok aj na jeho okolie. Do jeho  utrpenia sú tajomne zapojení aj mnohí iní, ktorí v jeho utrpení nachádzajú  posilnenie pre svoj vlastný zbožný život. Boží služobník tak pokorným prijatím  utrpenia z Božích rúk ukazuje ďalším učeníkom, čo znamená byť Božím  služobníkom a skutočným „učeníkom“ Božieho Slova, ktorý si každé ráno „otvára  ucho“ pred Bohom, aby mohol plniť Božiu vôľu, a aby mohol „milým slovom  posilniť unaveného“. Aj Ježiš nám svojím vlastným pokorným prijatím  utrpenia v poslušnosti Božej vôli ukazuje, čo znamená byť skutočným  učeníkom (a následne aj dedičom) Božieho kráľovstva. 
        Utrpenie Božieho služobníka má teda  zásadný význam aj pre iných, hoci v tomto texte sa priamo nehovorí  o zástupnej obeti, ktorú má Mesiáš priniesť za hriechy ľudí (myšlienka  zástupnej obete je obsiahnutá hlavne vo Štvrtej piesni o Pánovom  služobníkovi, ktorú budeme počuť na Veľký Piatok: „Obetoval sa, pretože sám  chcel, a neotvoril ústa; ako baránka viedli ho na zabitie“ – por. Iz 53,7). Dnešný úryvok z tretej piesne o Božom služobníkovi  sa zameriava hlavne na to, aby sme vnímali vnútorné prežívanie Krista, ktorý  poslušne a dobrovoľne na seba prijíma utrpenie z Otcových rúk, a to  nie až pri svojej poprave či v Getsemanskej  záhrade alebo pri Poslednej večeri so svojimi učeníkmi, ale dávno predtým.  Preto aj kráľovský hold, ktorý mu dnes vzdávajú jeho učeníci pri jeho vjazde na  osliatku do Jeruzalema, prijíma už v jasnej predtuche svojho prichádzajúceho  utrpenia, ktorým naplno zjaví, čo to znamená byť kráľom Božieho kráľovstva. 
        V tretej piesni o Božom  služobníkovi môžeme vidieť aj prorocké videnie budúceho Ježišovho  bičovania a tŕním korunovania, spojeného s posmechom z jeho kráľovského  titulu, ale aj jeho nespravodlivého odsúdenia, ktoré bude takisto spojené  s prejavmi opovrhnutia voči nemu: Svoj chrbát som nastavil tým, čo  bili, a svoje líca tým, čo trhali. Tvár som si nezakryl pred potupou a slinou. Je to teda naozaj vhodný úvod do počúvania pašií. 
      Zdroje:  
        Josef Hrbata,  Setba a žeň, 2. díl, Meditace liturgického roku B, Karmelitánské  nakl. Kostelní Vydří 1996 
      Karel Flossman, Liturgický rok A, Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří 1995 
  
  
    (Ž 22, 8-9. 17-18a.  19-20. 23-24) Vysmievajú sa mi  všetci, čo ma vidia, vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou. 
  „Úfal v Pána, nech ho vyslobodí, nech ho zachráni, ako ho má rád.“ R. Obkľučuje ma svorka psov, obstupuje ma tlupa  zlosynov. Prebodli mi ruky a nohy, môžem si spočítať všetky svoje kosti. R. Delia si moje šaty a o môj odev  hádžu lós. Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na  pomoc. R. Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom  a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť. Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho  bojíte, oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci. Nech  majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove. 
    Refrén:Bože môj, Bože môj,  prečo si ma opustil? 
      
    Čítania (okrem pašií a evanjelia na sprievod „s  palmami“), vrátane responzóriového žalmu, sú túto  nedeľu každý rok rovnaké. 
      
      
(Mt 21, 1-11) Keď sa priblížili k Jeruzalemu a prišli do Betfage pri  Olivovej hore, Ježiš poslal dvoch učeníkov a povedal im: „Choďte do  dediny, čo je pred vami, a hneď nájdete priviazanú oslicu  a s ňou osliatko! Odviažte ich a priveďte ku mne! A keby  vám niekto niečo hovoril, povedzte: ‚Pán ich potrebuje.‘ A hneď ich  prepustí.“ Toto sa stalo, aby sa splnilo, čo predpovedal prorok: „Povedzte  dcére sionskej: Hľa, tvoj Kráľ prichádza k tebe, tichý, sediaci na oslici,  na osliatku, mláďati ťažného zvieraťa.“ Učeníci šli a urobili, ako im  Ježiš rozkázal.  
      Priviedli oslicu a osliatko, pokládli na ne svoje plášte  a on si na ne sadol. Veľké zástupy prestierali na cestu svoje plášte, iní  odtínali zo stromov ratolesti a stlali ich na cestu. A zástupy, čo  išli pred ním, i tie, čo šli za ním, volali: „Hosanna synovi Dávidovmu!  Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom! Hosanna na výsostiach!“ Keď  vošiel do Jeruzalema, rozvírilo sa celé mesto; vypytovali sa: „Kto je to?“  A zástupy hovorili: „To je ten prorok, Ježiš z galilejského  Nazareta.“ 
     
      Ježišov slávnostný vstup do Jeruzalema nebol  nejakou Ježišovou spontánnou reakciou na nadšenie davov, ktoré ho sprevádzali  pri jeho púti na slávenie veľkonočných sviatkov v Jeruzaleme, a ktoré  verili, že je prisľúbený Mesiáš a očakávaný Kráľ Izraela, Dávidov potomok,  ktorý oslobodí národ od Rimanov a obnoví nezávislé kráľovstva Izraela.  Keby to záviselo len od Ježiša samého, zrejme by sa akejkoľvek vonkajšej  proklamácie svojej mesiášskej hodnosti rád zriekol, musel však plniť vôľu svojho  Otca a naplniť staré proroctvo o príchode Mesiáša do Jeruzalema (Zach  9,9 v kombinácii s Iz 62,11), ktoré je výslovne uvedené v texte  dnešného evanjelia čítaného pred procesiou na spomienku Pánovho vstupu do  Jeruzalema (Zachariášovo proroctvo uvádza aj Jn 12,15). Ježiš nikdy nekoná  podľa vlastného programu a vlastných želaní, ale vždy v súlade  s Božím slovom a s Otcovou vôľou. Aj jeho kráľovský nárok zakladá  výlučne na poslušnosti voči úlohe, ktorou ho poveril Otec. Vonkajším dôvodom  tejto proklamácie Ježišovej mesiášskej, a teda kráľovskej hodnosti, bola  cielená prezentácia seba samého ako národného Mesiáša pred oficiálnymi  náboženskými aj národnými predstaviteľmi Izraela, keďže Ježiš sa už po vykonaní  všetkého, čo mu určil Otec, nechcel pred týmito vodcami národa ďalej skrývať,  hoci vedel, že také konanie vedie priamo k jeho usmrteniu, s ktorým  mal však jeho Otec už takisto od večnosti pripravený plán vedúci  k vykúpenia sveta z moci hriechu. 
      Úvod dnešného úryvku evanjelia, t.j.  Ježišov príkaz učeníkom ohľadne vypožičania si oslice s osliatkom (Ježiš  tu využíva v staroveku bežne využívané právo kráľa skonfiškovať dopravný  prostriedok, ktorý však po použití sľubuje vrátiť), smeruje priamo  k naplneniu spomínaného Zachariášovho proroctva, ktoré opisuje príchod  Mesiáša do Jeruzalema ako Kráľa sediaceho „na oslovi, na osliatku,  mláďati oslice“ (proroctvo je  v oboch evanjeliách citované voľne, s drobnými  textovými zmenami, ako bolo v tej dobe zvykom, a u Matúša je  uvedené slovami z Iz 62,11). Ťažiskovým slovom je prívlastok „tichý“,  resp. „ponížený“, keďže to je zmysel Ježišovej sebaprezentácie ako Mesiáša,  čiže aby ukázal charakter svojej kráľovskej moci, ktorá nie je násilná, ale  tichá a ponížená, lebo je mocou lásky. Podrobnejšie o význame tohto  symbolu (Kráľ prichádzajúci na oslici, resp. na osliatku, „na ktorom ešte  nijaký človek nesedel“, ako píšu Mk 11,2 a Lk 19,30, ale osliatko spomína  aj Jn 12,14) si možno, okrem iných zdrojov, pozrieť aj na tejto stránke v katechéze  na evanjelium Kvetnej nedele roku C.  
      V texte nachádzame ďalej dôležitú zmienku o tom, že Ježišovi  učeníci položili na zvieratá svoje plášte. Nadšenie učeníkov zachvátilo aj  zástupy pútnikov (nešlo teda o obyvateľov Jeruzalema), ktoré začali na  cestu pred Ježišom prestierať svoje plášte a na cestu stlali aj ratolesti,  ktoré poodtínali zo stromov. Je to jednoznačný úkon používaný pri intronizácii  kráľov, a to nielen v izraelskom kráľovstve (por. 2Kr 9,13:  intronizácia izraelského kráľa Jehua). Zástupy začali volať slová žalmu 118  (ide inak o pútnickú modlitbu Izraela), ktoré boli jasnou proklamáciou  prichádzajúceho Mesiáša: „Hosanna synovi Dávidovmu! Požehnaný, ktorý  prichádza v mene Pánovom! Hosanna na výsostiach!“ Toto pozdravné  zvolanie uvádzajú všetci štyria evanjelisti, hoci každý v špecifickej variácii.  
      Matúš končí správu o Ježišovom mesiášskom vstupe do Svätého mesta  slovami: Keď vošiel do Jeruzalema, rozvírilo sa celé mesto; vypytovali sa:  „Kto je to?“ A zástupy hovorili: „To je ten prorok, Ježiš  z galilejského Nazareta.“ Ide o jasnú paralelu k Matúšovmu  rozprávaniu o mudrcoch z Východu na začiatku jeho evanjelia. Ani  vtedy v Jeruzaleme nevedeli nič o novonarodenom kráľovi Židov. Správa  vtedy spôsobila v meste „rozruch“ (Mt 2,3), teraz sa celé mesto rozvírilo.  Matúš tu použil grécke sloveso, ktoré sa používalo aj na označenie záchvevov  pri zemetrasení. Jeruzalemčania síce o tomto prorokovi z Nazareta už  počuli, ale mali pocit, že sa ich to vôbec netýka, a celá vec s týmto  údajným Mesiášom im bola skôr nepríjemná. Napriek v kresťanstve rozšírenej  mienke sa zdá, že zástup, ktorý vzdával Ježišovi kráľovský hold pri jeho vstupe  do Jeruzalema, nie je ten istý ako zástup, ktorý bude žiadať o niekoľko  dní jeho ukrižovanie. Táto dvojitá správa v Matúšovom evanjeliu  o Jeruzalemčanoch, ktorí sa voči Ježišovi stavajú ľahostajne, alebo dokonca  celkom negatívne, naznačuje tragédiu tohto mesta, ktorú Ježiš viackrát  predpovedal, najvýraznejšie v tzv. eschatologickej reči (Mt 24,1nn). 
      Kvetná nedeľa nie je pre Cirkev minulosťou. Tak ako Pán v ten deň  vstúpil ako ponížený kráľ na osliatku do Svätého mesta, tak ho Cirkev vidí  stále prichádzať v pokornej podobe chleba a vína. Pri slávení  Eucharistie Cirkev víta Pána prichádzajúceho do Cirkvi ako do nového Jeruzalema  pod spôsobmi chleba a vína tými istými slovami (Hosanna), ako jeho  učeníci pri jeho mesiášskom vstupe do Jeruzalema na osliatku.  
      Avšak Cirkev ešte nie je konečný Jeruzalem, je len predobrazom  budúceho Jeruzalema. My všetci sme len pútnici do nebeského Jeruzalema, do  ktorého však môžeme prísť len vtedy, ak nás tam dovedie náš Mesiáš. Cesta do  tohto Jeruzalema však vedie vždy cez kríž, ale nezabudnime, že na konci tejto  cesty je vzkriesenie. 
    Spracované podľa: Joseph  Ratzinger – Benedikt XVI., Ježiš Nazaretský II, Dobrá kniha Trnava 2011 
      
  
   |